امروز : 04 اردیبهشت 1403
EN
دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین

پرستاری داخلی جراحی وسالمندی

خدمات پرستاری یکی از نیازهای روبه تزاید جامعه در حال پیشرفت ایران می باشد. گسترش و توسعه جامعه، رشد جمعیت، افزایش مشکلات سابق و پیدایش مشکلات نوپدید سلامت، همگی از عواملی هستند که نیاز به شناخت و گسترش روش های توسعه سلامت در بزرگسالان را روزافزون می کند. بویژه اینکه گروه بزرگسالان به عنوان عوامل اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی چنانچه سالم باشند به رونق جامعه کمک کرده و در صورت عدم برخورداری از سلامت هزینه های مضاعفی را تحمیل می کنند. با توجه به نقش بی بیدل پرستار در توسعه سلامت این گروه و نظر به ضرورت خدمات تخصصی و عالمان پرستاری، تحصیلات پرستاران در مقطع کارشناسی ارشد و به شکل تخصصی با هدف گیری تأمین مراقبت با کیفیت مطلوب از این گروه سنی در تمام مراحل پیشگیری از سطح اول تا بازتوانی ضروری می نماید. رویکرد این برنامه تربیت نیروی انسانی کارآمد برای ارائه خدمات بالینی و مراتب پرستاری اختصاصی در قالب ارتباط انسانی، اخلاق مدار، و توام با مهارت در جمعیت بزرگسال و در زمینه مشکلات داخلی و جراحی می باشد. کمیته بازنگری برنامه پرستاری داخلی – جراحی بدین منظور در شواریعالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور تشکیل و برنامه حاضر را با رعایت ویژگی های نگرش به پیشرفت های علمی و انطباق با نیازهای جامعه تدوین نموده است. در تدوین این برنامه تلاش بر این بوده است که ضمن حفظ کلیت مراقبت پرستاری، طبیق با شرایط فرهنگی جامعه، تلفیق دانش نظری و عملکرد بالینی، استفاده از مدلهای پرستاری و توسعه اخلاق حرفه ای؛ دانشجویانی تربیت شوند که خدمات شایسته و درخوری ارائه نمایند. رشته ارشد پرستاری سالمندان یکی از شاخه‌های رشته پرستاری است که بسیار هم قابل تقدیر می‌باشد، چرا که این افراد نقش بسیار ارزشمندی را در جامعه ایفا می‌کنند. پرستارانی که فارغ التحصیل این رشته هستند می‌بایست از صبر و بردباری بالایی بهره‌مند باشند، زیرا وظیفه آن‌ها مراقبت و پرستاری از افراد سالمند و مسن است. تعریف سازمان جهانی بهداشت از رشته ارشد پرستاری سالمندی: ارائه خدمات مراقبتی-تخصصی پرستاری به سالمندان به عنوان عضوی از تیم سلامت چند رشته‌ای در موقعیت‌های مختلف.
تعداد هیئت علمی
تعداد دانشجو
تعداد فارغ التحصیلان

پرستاری مدیریت و بهداشت

نظر به اینکه تامین سلامت جامعه در گرو خدمت‌رسانی سلامت توسط نیروی انسانی آموزش دیده است و از آنجا که در عصر جدید و با بروز بیماری‌های نوظهور، لزوم توجه به پیشگیری و توانمندسازی سلامت افراد در جامعه در تمامی کشورهای جهان به عنوان اولویت سیاست‌های بهداشتی جهان قرار دارد و سال‌ها است که سیاست‌های سلامت جهان به اهمیت این موضوع که سرمایه‌گذاری در راستای پیشگیری و ارتقای سلامت انسان‌‍‌ها، هزینه‌ای اثربخش‌تر از درمان دارد پی برده است، این درس جزو دروس اصلی در ارتباط با مفاهیم فوق‌الذکر بوده که لزوم تربیت نیروی انسانی در راستای این هدف را گوشزد می‌نماید. در این آموزش مفاهیم اصلی سلامت، شامل: سلامت و طیف سلامت، بیماری و طیف بیماری، سطوح پیشگیری از بیماری‌ها، مراقبت‌های اولیه بهداشتی، حفظ و ارتقای سلامت، نقش‌ها و فعالیت‌های پرستار سلامت جامعه و تیم سلامت، آشنایی با سازمان‌ها و نظام‌های ارائه‌دهنده این خدمات، بررسی نیازهای بهداشتی جوامع و برایند نقش آموزش بهداشت گنجانده شده است. هدف این فرادرس، تربیت نیروی متخصص در راستای ارتقای سلامت جامعه با کمک آموزش، آگاه‌سازی، حساس‌سازی جامعه، انتقال دانش و اطلاعات لازم در زمینه‌ سلامت جامعه و مبانی آن به فراگیران است تا با به كارگیری اصول خدمات بهداشتی اولیه بتوانند در قالب فرايند پرستاری و مبتنی بر شواهد، تدابیر مناسب جهت حل مشكلات سلامت جامعه را ارائه نمايند.
تعداد هیئت علمی 7
تعداد دانشجو
تعداد فارغ التحصیلان

پرستاری مراقبت ویژه و فوریت پزشکی

ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی بر بالین بیماران به دوران کهن باز می گردد. هزاران سال است که پزشکان و مراقبان سلامت بر بالین بیمار حاضر می شوند اما ارائه خدمات استاندارد شده مراقبت های پیش بیمارستانی به حوالی دهه 60 میلادی برمی گردد. بدنبال تجربه ء جنگ های ویرانگر گذشته، بحران ها و بویژه حوادث شدید ترافیکی در بزرگراه ها، ارائه خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی استاندارد گردید.
تعداد هیئت علمی 5
تعداد دانشجو 77
تعداد فارغ التحصیلان 238

مامایی

مامایی یکی از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی است که نقشهای بسیار گسترده‌ای اعم از نقش مشاوره‌ای، آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی،‌درمانگری و تحقیقاتی است. البته تمامی این نقشها در ارتباط با مادر و کودک مفهوم پیدا می‌کند یعنی ماما به مشاوره قبل ،‌بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می‌پردازد. «حیطه رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می‌شود و تا پس از زایمان و ۶ سالگی کودک ادامه پیدا می‌کند.
تعداد هیئت علمی 10
تعداد دانشجو 104
تعداد فارغ التحصیلان

تکنولوژی اتاق عمل

رشته اتاق عمل به تعلیم اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های به روز جراحی و همچنین مراقبت و کمک به اداره بیمار قبل، حین و بعد از عمل می‌پردازد. کارشناسان اتاق عمل در دو نقش اسکراب و سیرکولر در اتاق عمل آموزش می بینند. هدف رشته تکنولوژی اتاق عمل در مقطع کارشناسی پیوسته تربیت نیروی انسانی آگاه متعهد و کار آمد است که با کسب توانائیهای حرفه ای در اتاق عمل و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز ، خدمات مورد نیاز مراقبتی و آموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تعمیم ،
تعداد هیئت علمی 2
تعداد دانشجو 90
تعداد فارغ التحصیلان 360

گروه عمومی و زبان

تعداد هیئت علمی 0
تعداد دانشجو 0
تعداد فارغ التحصیلان 0
عبارت خود را درج و جهت جستجو
تنظیمات قالب